Syllabi/ BA (alte PO) / B09 / Modulübersicht |
ModulbeschreibungDie Anforderungen des Arbeitslebens an Hochschulabsolventen aus betriebswirtschaftlichen Studiengängen sind durch Kenntnisse technischer und betriebswirtschaftlicher Theorie- und Praxisfelder allein nicht zu erfüllen. Unter den Bedingungen globaler Wirtschaftsstrukturen kommt gerade der fachsprachlichen Schulung mit einer klaren Orientierung an den angestrebten Handlungsfeldern der Absolventen eine steigende Bedeutung zu. Die Bewusstseinsbildung für die Einbindung nationaler Wirtschaftstrukturen in einen internationalen Kontext und die Sensibilisierung für interkulturelle Fragestellungen fördert den Erfolg bei Management- und Führungsaufgaben in einem immer stärker international strukturierten Wirtschaftsraum. Die Vermittlung solcher Kernkompetenzen im Rahmen von Lehrveranstaltungen muss ergänzt werden durch das Erlernen von Techniken zum selbstständigen Ausbau der entsprechenden Fertigkeiten und Kenntnisse. Nur in einem Prozess des lebenslangen Lernens können angehende Führungskräfte auf Dauer den entsprechenden Anforderungen an ihre internationalen Qualifikationen gerecht werden. Solche selbstgesteuerten Lernprozesse sollen auch im Rahmen etwa der sprachlichen Qualifikation initiiert und gefördert werden (z. B. selbstständige Nutzung von CALLSoftware im Sprachlabor). Die Relevanz der entsprechenden Kompetenzen ist sowohl in großen Unternehmen als auch verstärkt in kleinen und mittleren Unternehmen mit ihrem geringeren Grad an Arbeitsteilung und fachlicher Spezialisierung der Führungskräfte gegeben. Am Ende dieses Moduls sollen die Absolventen in der Lage sein, sowohl in einem deutschsprachigen Umfeld internationale Ideen und Konzepte wirksam zu strukturieren, präsentieren, argumentieren und zu befördern, als diese auch in einem internationalen Umfeld unter Berücksichtigung interkultureller Unterschiede sprachlich angemessen zu vertreten. LernzieleBusiness English II (D. Grayson) The course builds up on the skills acquired in Business English I. Students familiarise themselves with vocabulary and phrases required in business communication, especially in situations such as interacting with customers, sustaining negotiations and presenting their companies/products. Furthermore, they enhance their sensitivity to different cultural situations. Business English III (A. Campbell / J.A. Faulstich) The course focuses on interaction in international business environments. Students increase their familiarity with vocabulary and phrases required in business communication to develop self-confidence in giving presentations and taking part in and chairing meetings. Furthermore, they enhance their sensitivity to different cultural situations. Wirtschaftsspanisch I (A. Just-Quiles) Die Studierenden erlernen Grundbegriffe und Strukturen der spanischen Grammatik, um sich situationsgerecht verständigen zu können. Sie lernen, sich in Alltagssituationen angemessen auszudrücken und dabei sprachliche und kulturelle Kompetenz zu zeigen. Sie trainieren dies an Situationen aus dem Wirtschaftsleben und erarbeiten sich entsprechende Wortfelder und Redemittel. Wirtschaftsspanisch II (A. Just-Quiles) Aufbauend auf den Kenntnissen aus Wirtschaftsspanisch I erwerben die Studierenden weitere Strukturen der spanischen Grammatik und gewinnen Sicherheit, um kommunikative Situationen aus dem Wirtschaftsleben beherrschen zu können. Sie lernen, sich in Alltagssituationen angemessen auszu drücken und sprachliche, kulturelle und ökonomisch-begriffliche Kompetenz zu zeigen. Sie trainieren dies an Situationen aus dem Wirtschaftsleben und erarbeiten sich entsprechende Wortfelder und Redemittel. Erweiterungskurs Wirtschaftskommunikation Spanisch (A. Just-Quiles) Aufbauend auf den Kenntnissen aus Wirtschaftsspanisch II werden die Studierenden befähigt, sich mit den erworbenen Grundkenntnissen und dem fachbezogenen Spezialwissen wichtige Felder des beruflichen Handelns zu erschließen. Dabei geht es um die konkrete Anwendung der sprachlichen Kompetenzen auf kommunikative Situationen wie Präsentationen, Telefonat, Geschäftsverhandlungen etc. International Studies I (H.-W. Schaumann) Ziel der Veranstaltung ist die Vermittlung von internationalen Zusammenhängen und die Erörterung von aktuellen Herausforderungen an Politik, Wirtschaft und Gesellschaft im Rahmen der europäischen Integration und der Globalisierung. International Studies II: Active Research Methods (B. Davenport) This course will focus on topics ranging from healthcare in America and in Europe, to collegiate sports and their impact on professional sports, to research based on the economics principles. Furthermore, we will examine and discover facts and statistics through readings, learn methods and theories, practice interview skills as well as have group discussions. If it is within the boundaries of our class, we will also have a fieldtrip to the WHO in Bonn and give you a chance to participate in several interview processes related to our subject matter. This is a hands-on class, meaning that students will be asked to do a lot of work outside the scope of our lessons. You will also be responsible for giving a group presentation on an agreed upon topic. At the end of the term students will:
European Studies (H.-W. Schaumann) Die Studierenden sollen den Prozess der Europäischen Integration, den Aufbau, die Strukturen sowie die Arbeits- und Funktionsweise der Europäischen Union und deren relevanten Potitikbereiche mit besonderer Berücksichtigung der Wirtchaftspolitik kennen und verstehen lernen. Intercultural Communication (Dr. L. Borgmann / S. Schmid) The focus of this course will be on interactive teaching methods in order to give students the chance to learn about the theory of intercultural communication and put their newly acquired knowledge into practice in concrete simulations and case studies. Theory and practice will be interlaced and students will have to take an active part in role plays and discussions. International Business Simulations (Dr. L. Borgmann) The main aim is to set up a simulated company to market a service internationally and thus apply business communication to a realistic setting. The design of a „virtual company” is aimed at providing students with business communication skills in multicultural settings. The course will improve the students’ cross-cultural awareness and communicative abilities. The simulation also facilitates the development of the students‘ logistics skills, IT skills, presentation skills and team work ability. The service that the company might offer could be connected to event management and how to help institutions such as universities to organise international events professionally. TOEFL-Vorbereitungskurs (J.A. Faulstich) The course mainly focuses on the needs of students who need to take the Test of English as a Foreign Language (TOEFL®). It aims to introduce students to the basic structure of the test and show them ways of preparing for this situation. Special emphasis will be placed on the grammatical skills required for the successful completion of the "Structure and Written Expression" section of the test. Inhalte der KurseinheitenBusiness English II
Business English III
Wirtschaftsspanisch I
Wirtschaftsspanisch II
Erweiterungskurs Wirtschaftskommunikation Spanisch
International Studies I
International Studies II: Active Research Methods The course will:
European Studies
Intercultural Communication Students are trained to perceive cultural differences and act accordingly. The intercultural competence gained is both “culture-general” and “culture-specific”. Theoretical insights into different working styles, different perceptions of time, different religions, and different education styles are applied in exercises and in concrete simulations involving active interaction with participants from other cultures. Students acquire the ability to master difficult intercultural communications problems such as arise in international Business. International Business Simulations On this course students will set up a simulated company to market a service (e.g. event management) and carry out commercial transactions with companies, institutions or individuals in different countries. The international business environment will enable the participants to learn about the workings of a company as well as to practice dealing with international suppliers and customers in a near-realistic situation. The students will
TOEFL Preparation Course The contents are adjusted to the students’ individual needs. Integrated practice for the Listening and the Reading sections of the test is supplemented with skillbuilding exercises on specific problems tested in the TOEFL ® – such as inversion, noun clauses, adjective clauses, prepositional phrases, tenses, conditional clauses, causatives, parallel structures, transitive and intransitive verbs, impersonal expressions of importance etc. This course is not suitable for students at beginner’s level. MethodenBusiness English II and Business English III As communication skills have to be developed, the focus will be on interactive teaching methods to give students the chance to improve listening comprehension and speaking performance; students will have to give short papers and take part in role plays and discussions. Wirtschaftsspanisch I, Wirtschaftsspanisch II und Erweiterungskurs Wirtschaftskommunikation Spanisch Kommunikativer und interaktiver Sprachunterricht International Studies I Vortrag, Unterrichtsgespräch, Diskussion, Simulation, Exkursion International Studies II: Active Research Methods Theoretical discussion, reading, group discussions, debates, fieldtrips. Each group will have to research and give a present a topic related to this course in class. European Studies Unterrichtsgespräch, Vortrag, Exkursion, Exkursion, Workshop/Arbeitsgruppe, Simulation, Diskussion Intercultural Communication Classroom interaction in discussions, role plays, simulations, presentations International Business Simulations Learning is achieved through natural communication, pre-teaching of business communication situations such as meetings or press conferences and feedback from the teacher. Students can gain learner independence by planning and organising their own learning. TOEFL-Vorbereitungskurs After an initial diagnostic test, which will indicate the specific needs of the individual members of the group, a learning programme will be arranged. Students will be encouraged to use our library resources and our language lab resources in order to deal with their individual problems. In-class activities will focus on test-taking and preparation strategies, selected fields of syntax, and comprehension skills. A number of useful skill-building exercises will be provided. Students are expected to do a good deal of individual work beyond the in-class activities. Vermittelte Schlüsselqualifikationen (in allen Kurseinheiten)
Empfehlungen
BewertungDie Prüfung erfolgt in differenzierten Kurseinheitsprüfungen. Prüfungsformen und -termine sowie die entsprechenden Anmeldetermine sind der nachstehenden Auflistung zu entnehmen.
Aus prüfungsrechtlichen Gründen können vor der offiziellen Bekanntgabe durch das Prüfungsamt keinerlei Ergebnis-Auskünfte seitens der Lehrenden erteilt werden. Bitte beachten Sie, dass eine Leistungsverbuchung ohne gültige Prüfungsanmeldung unabhängig von der Prüfungsform ausgeschlossen ist.
HinweisFür Studierende ohne Vorkenntnisse wird ein zusätzliches Propädeutikum Spanisch angeboten. Dieses Propädeutikum gilt NICHT als Teilleistung für die Module B09 und B12. LiteraturBusiness English II
Wirtschaftsspanisch I
Wirtschaftsspanisch II
Erweiterungskurs Wirtschaftskommunikation Spanisch
International Studies I / European Studies
International Studies II: Active Research Methods
Intercultural Communication
International Business Simulations
TOEFL-Vorbereitungskurs
|
letzte Änderung der Seite: September 15, 2011 |